![]() |
Tel: 0223 - 658703
e-mail: info@traditiekamermld.nl |
Homepage MLD → Collectie Objecten MLD → Zoekresultaat |
Aantal gevonden objecten : 10 (uit: 220)
|
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
![]() |
Object: 0070
Elektrische OSRD bel van Marinevliegkamp De Kooy Gebruiksvoorwerp -- OSRD bel Elektrische bel. Lichtgrijs lichtmetalen kastje met bovenop een greepje en een ronde bel. Zwarte kunststof voorzijde met 4 knoppen en een schakelaar. In een houten frame. Afkomstig van Marinevliegkamp De Kooy, zou van de wagen kunnen zijn die als voorloper van de verkeerstoren werd gebruikt. hoogte=34cm, breedte=29cm, diepte=21.5; |
2. |
![]() |
Object: 0071
Seinvlaggenkastje van vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman (1948-1968) Gebruiksvoorwerp -- Seinvlaggenkastje Houten seinvlaggenkastje met 20 vakken. Met een zwarte geschilderde buitenkant. Afkomstig van vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman (R81). Hout; hoogte=41.5cm, breedte=42cm, diepte=29; |
3. |
![]() |
Object: 0177
Bats van de deklandingsofficier van het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman (1948-1968) Gebruiksvoorwerp -- Bat Bats van de deklandingsofficier ltz. Queré van het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman. Vierkante, aluminiumframes met stroken fel roze en oranje zijde. Aan de onderkant een houten greep met gelakt draad eromheen. Een batsman is degene die het vliegtuig aan boord loodst bij het landen. hoogte=42.5cm, breedte=29cm; |
4. |
![]() |
Object: 0221
Berichtenkoker Gebruiksvoorwerp -- Berichtenkoker Berichtenkoker voor berichtgeving tussen vliegtuig en schip voor 1940. Houten drijver met in het midden een koker met houten stop aan een draadje. Met een latje met daaraan een rood vlaggetje. hoogte=58.5cm, breedte=10cm, breedte=7.5cm; |
5. |
![]() |
Object: 0333
Nachtverlichting batsman Gebruiksvoorwerp -- Kleding; Nachtverlichting Nachtverlichting batsman. Groene textielstroken met zwart-oranje lampjes die op het lichaam van de batsman gedragen werden. Een batsman is degene die het vliegtuig aan boord loodst bij het landen. Met deze nachtverlichting stond hij aan bakboordzijde van bijvoorbeeld het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman om de vliegtuigen 's nachts binnen te loodsen. In zijn handen had hij lichttoortsen/zaklantaarns. Overdag gebruikte de batsman gekleurde bats. hoogtecm, breedtecm; |
6. |
![]() |
Object: 0339
Clipboard pilot Gebruiksvoorwerp -- Kneepad Zwart kunststof clipboard / schrijfbord voor piloten. Kniebord met een elastieken band om het bord om een been te bevestigen. Onderaan staat: U.S. property type clipboard pilots model ACB-1000/P MFG inc. Met rechts een puntenslijper en een potloodhouder. Bovenaan een lampje. Onderaan een klem voor het papier. Metaal; hoogte=26cm, breedte=13cm, dikte=6.5cm; |
7. |
![]() |
Object: 0851
Oorlogsvlag (Nederland) Gebruiksvoorwerp -- Oorlogsvlag Nederlandse oorlogsvlag (Oranje wit blauw) aan houten vlaggenstok Hout; Linnen;  |
8. |
![]() |
Object: 0973
Instructiekit Gebruiksvoorwerp -- Instructiekit Instructiekit voor mitrailleur schutter in WO II. De handleiding staat op de tweede foto. De leerling werd hiermee ook geoefend in het herkennen van de verschillende vliegtuigtypen. Hout; Metaal; 54,5 x 37 x 11 cm; |
9. |
![]() |
Object: 1102
Bar vlag of Gin Pennant Gebruiksvoorwerp -- Bar vlag/Gin Pennant Bar vlaggetje (Gin Pennant) afkomstig van Hr. Karel Doorman. Het volgende is een relaas van de schenker Laus P.J.J. Peutz KLTZT b.d.. Veel opvarende officieren van de "oude" Karel Doorman zullen met veel plezier en genoegen terugdenken aan hun vaartijd op het schip als zij deze pennant zien. Het was in de longroom een symbool. Als de pennant was gehesen betekende dat het er heel vrolijk en gezellig aan toeging, want dan was het "vrije tap". Na de uitdienststelling van Hr. Ms. Karel Doorman in 1968 heeft de eerste officier, KLTZ Rambouillet, in de longroom de Gin-pennant voor het laatst gehesen en daarna uitgereikt aan de toen het langst aan boord geplaatste officier. De eerste officier stelde dat het een oude traditie betrof. De toen langst aan boord geplaatste officier was de katapultofficier, LTZT 2 OC Laus Peutz, ik zelf. Ondanks dat door het vele gebruik in al die jaren dat de "Doorman" zoals die door ons kort werd genoemd - de wereld rondvoer, de wimpel veel geleden heeft en er een beetje onderkomen uitziet heb ik haar altijd met zorg bewaard. Als ik haar weer in mijn handen nam heb ik altijd met genoegen teruggedacht aan mijn tijd aan boord. Nu ik ouder wordt is het tijd de wimpel over te dragen. Ik had gedacht dat hij misschien een plaats zou kunnen vinden op zijn opvolger in naam bij de Koninklijke Marine, Zr. Ms. Karel Doorman, om zijn oude functie weer te gaan vervullen maar daar is geen goede plaats voor. Toch mag de wimpel niet verloren gaan. Het is een soort "erfgoed" van de oude Karel Doorman. Na mijn opleiding op het KIM in augustus 1962 ben ik aan boord van Hr. Ms. Karel Doorman geplaatst en met een half jaar onderbreking, voor het volgen van een cursus, ben ik daar gebleven tot de uitdienststelling in 1968. Daarna ben ik aan boord gebleven als lid van een ploeg marinemensen die de Argentijnse marine ondersteunden. Als enige Nederlander heb ik de ex-Karel Doorman (nu genoemd: Porta aviones A.R.A 25 De Mayo) vergezeld op haar tocht naar de nieuwe thuishaven Puerto Belgrano in Argentinië. In 1969 heb ik met een treurig gevoel definitief afscheid genomen van het schip. Je kunt du wel stellen dat vanaf augustus 1962 tot eind 1969 het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman mijn "woonplaats" was. Hout; Stof; 32 x 15 x 4 cm; |
10. |
![]() |
Object: 1140
Cable tensionmeter Gebruiksvoorwerp -- Kabelspanningsmeter Cable tensionmeter Type S.M.E.MKIII Serial No 1308 Werd gebruikt om stuurkabels van b.v.b. Rol en/of Hoogteroer af te stellen op de juiste spanning. Metaal; 17 x 12 x3 cm; |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 20 september 2023