Tel: 0223 - 658703
e-mail: info@traditiekamermld.nl

Homepage MLD Collectie Objecten MLD Zoekresultaat

Zoekresultaat:    1950-1955     

Aantal gevonden objecten : 6   (uit: 95)


Uitgebreid zoeken

Klik op object voor vergroting en meer informatie

1. Object: 0040  
Jachtvliegtuig Hawker FGA-50 Sea Hawk, 1954
Luchtvaartuigen MLD -- Vleugelvliegtuigen           (1954)    [Hawker]
Jachtvliegtuig Hawker FGA-50 Sea Hawk (FGA.6). Straalvliegtuig met opvouwbare vleugels, grote flaps, een dekhaak en andere voorzieningen om vanaf een vliegkampschip te kunnen opereren. Met een donkergrijze bovenkant en vleugel en een lichtgroene zij- en onderkant. Met registratienummer 118 op de neus, bovenop de vleugel rechts en onderop de vleugel links. Nederlandse rood-wit-blauwe nationaliteitskenmerk op de zijkanten en bovenop de vleugel links en onderop de vleugel rechts. Op de staart: staat een D (=thuisbasis is Hr. Ms. Karel Doorman), FGA-50 en het nummer 118. Onder de staart staat: "Kon. Marine". Bij de cockpit een rood met witte driehoek met het woord Danger erin. Op de onderkant van de opgevouwen vleugel staat: DTD 772 modified B178893. Het vliegtuig heeft een oranje neus en is uitgerust met een Rolls-Royce Nene 103 centrifugale straalmotor van 2450 kg stuwdruk. Het gewicht is 6300 kg. en de snelheid 960 km/u. De MLD ontving in totaal 22 FGA-50 Sea Hawk jachtvliegtuigen die op het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman werden gestationeerd. Na 1960 werden de toestellen op marinevliegkamp Valkenburg gestationeerd. Deze Sea Hawk FGA.6 is in 1954 gebouwd voor Britse marine, reg. WV828. Door Aviodome gekocht en geŽxposeerd als 118 van MLD. Identiteit: C/n 7474; WV828; '118'.

De kleur oranje op de neus en de stroomlijnkap op de staartvleugel gaf aan dat het toestel tot VGSQ 860 behoorde

hoogte=2.65m, breedte=11.90m, lengte=12.10m; 
 

2. Object: 0110  
Helikopter sling, 1953
Herinneringsvoorwerp -- Helikoptersling           (1953)    [Marinevliegkamp Valkenburg]
Helikopter sling. Grote lus / draagband van stevige parachuteband (gebroken wit), bovenaan vastgezet met dun touw. Op de band staat de tekst: "onder de oksels". Naar een ontwerp van sergeant vliegtuigmaker (mecano) Bogert, februari 1953. De band werd door de parachuteafdeling van Marinevliegkamp Valkenburg vervaardigd. De band werd met een stalen oog aan de hijslier van de Jezebel helikopter (Sikorsky S-51, opsporings- en reddingshelikopter 1951-1959) bevestigd en werd gebruikt bij de Watersnoodramp in februari 1953.
lengte=72.5cm, breedte=9cm; 
 

3. Object: 0321  
Schilderij Frits Kelder, 1951. Portret schout-bij-nacht Karel Willem Frederik Marie Doorman (1889-1942)
Afbeeldingen -- Portret           (1951)    [Kelder, Frits]
Olieverf op doek. Portret schout-bij-nacht K.W.F.M. Doorman. Schouderstuk, en face met een beige - okergele achtergrond. In uniform met vliegbrevet en onderscheidingen op de linkerborst. Epauletten met torsades. Signatuur links onderaan: Frits Kelder 51. Met een brede houten lijst in gebroken wit geschilderd. Met tekstplaatje: "Schout-bij-nacht Karel Willem Frederik Marie Doorman 23 april 1889 - 27 februari 1942. Ridder 3e klasse van de Militiare Willems-Orde".
hoogte=72cm, breedte=60.5cm; 
 

4. Object: 0420  
Gebroken breekring katapult van vlieger H.J.E. van der Kop
Herinneringsvoorwerp -- Breekring gebroken           (1954)   
Gebroken breekring katapult van vlieger H.J.E. van der Kop. Gebroken bronzen ring op een kunststof blokje met daarop een zilver pin met vleugel en een ovaal met de tekst Rescue op een blauwe ondergrond. Het geheel staat op een houten plaatje met een messing tekstplaatje: "17 febr 1954". Onderop staat met stift geschreven: "cadeau van katapult crew Doorman, zijnde te vroeg gebroken breekring waardoor ongeluk met F-31 ontstond. Gekregen gedurende komst kort na 17/6-54". Breekring van het jachtvliegtuig Hawker Seafury met registratienummer 6 (6=F, F is een squadronletter). Tijdens een oefening op 17 februari 1954 brak de breekring die achter het toestel wordt bevestigd vroegtijdig (de ring moest pas breken wanneer naast de trekkracht van de propeller de katapult zijn volle trekkracht leverde). Het toestel kreeg daardoor een licht zetje van de katapult en was voor het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman dat ongeveer 14 knopen voer in zee terechtgekomen, over de kop geslagen en door het schip onder water gedrukt. Vlieger H.J.E. van der Kop wist het toestel ongedeerd te verlaten, daarbij geholpen door bemanningslid Krauwel van de S-55 reddingshelikopter.
Metaal;  hoogte=10.5cm, breedte=10cm, diepte=8cm; 
 

5. Object: 0592  
Oorkonde van het Koninklijk Huis, 1953. Voor de inzet van squadron 2 tijdens de watersnoodramp
Document -- Oorkonde           (1953)   
Oorkonde, gedrukt en een gedeelte met de hand geschreven. Tekst: "Aangeboden aan:.........................../ Als uiting van onze bijzondere/ dank en waardering voor de/ krachtige medewerking en onverdroten ijver betoond bij de/ hulpverlening, tijdens de/ watersnood van februari 1953". Ondertekend door Koningin Juliana te Soestdijk op 7 maart 1953. De tekst staat links op de oorkonde en rechts is een bovenaanzicht van Nederland afgebeeld, het gebied van de watersnood is grijs gekleurd. Links bovenaan het Nederlandse wapenschild met twee staande leeuwen. In het midden van de oorkonde een bladversiering in groen. Rechts bovenaan de wapenschilden van Noord-Brabant, Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland. Midden onderaan staat Topografische Dienst. In een bruine houten lijst. Uitgereikt aan squadron 2.
hoogte=35cm, breedte=46.5cm; 
 

6. Object: 0773  
Indonesisch vliegerhorloge, oorlogsbuit 17 mei 1962 Nieuw Guinea
Herinneringsvoorwerp -- Horloge           (1953)    [Pontiac]
Indonesisch vliegerhorloge, oorlogsbuit 17 mei 1962 Nieuw Guinea. Pontiac Nageur horloge uit 1953 met een lichte wijzerplaat met diverse meters. Met zwarte leren band. Op de achterzijde staat AURI (Angkatan Udara Republiek Indonesia) gegraveerd. Op 17 mei 1962 schoot een langeafstandspatrouillevliegtuig Lockheed P2V-7B Neptune (207) aan de zuidkust van Nieuw Guinea een vijandelijk vliegtuig (een C47) neer. Door een tweetal salvo's uit de 20 millimeter Hispano boordkanonnen stond de linkervleugel van de C47 in brand en maakte het vliegtuig een noodlanding op zee. De zevenkoppige bemanning kroop in de rubberboten en werd door de onderzeebootjager Hr.Ms. Friesland opgepikt. In het gevangenkamp werden 4 diensthorloges afgenomen en deze werden door schout bij nacht Reeser onder de Neptune bemanning verloot.
lengtecm, breedtecm, diktecm; 
 

 

Uitgebreid zoeken

Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 24 april 2019