![]() |
Tel: 0223 - 658703
e-mail: info@traditiekamermld.nl |
Homepage MLD → Collectie Objecten MLD → Zoekresultaat |
Aantal gevonden objecten : 8 (uit: 396)
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
![]() |
Object: 0524
Naambord Hato Militair (Curacao) Herinneringsvoorwerp -- Naamschild Houten naambord met goudkleurige uitgefreesde letters: Hato Militair. Vliegveld Hato Militair op Curacao werd op 15 januari 2007 officieel door de Koninklijke Marine overgedragen aan de kustwacht te Curacao. De marine kon de luchthaven niet blijven exploiteren nadat zij haar patrouille-eenheid reeds in 2004 ophief. In 2004 stootte de marine haar Groep Maritieme Patrouillevliegtuigen af en daarmee had zij niet langer behoefte aan een militair vliegveld. Trackers, Neptunes, Fokker F-27's, Orions en vele andere typen voerden vanaf Hato Militair (1951-2007) hun vluchten uit. Hout; lengte=240cm, breedte=24cm, dikte=3.5cm; |
2. |
![]() |
Object: 0527
Peilstok langeafstands-onderzeebootbestrijdingsvliegtuig Lockheed SP-2H Neptune Vliegtuig Onderdeel -- Voortstuwing Zwarte, aluminium peilstok langeafstands-onderzeebootbestrijdingsvliegtuig Lockheed SP-2H Neptune. Met schaalverdeling op de verschillende kanten. Teksten bovenaan: Oil / tip nacelle / outboard / inboard. Verdere teksten: SP-2H U.S. Gals / MVKV. Aluminium; lengte=108cm, breedte=2cm; |
3. |
![]() |
Object: 1137
Trofee Herinneringsvoorwerp -- Trofee Trofee "International Air show '88 Aidale trophy for winching by an overseas crew at Heli-meet internationa july 1988. Award to Lt. C. van Haastert, R.Neth Nav. 7(NL)SQN Metaal; 15 x 19 x 23 cm; |
4. |
![]() |
Object: 1592
Ingelijste foto Afbeeldingen -- Foto Ingelijste foto van de KW149 Marry Martin, gestrand op het strand van Texel Glas; Metaal; Papier; 60 x 50 x 3 cm; |
5. |
![]() |
Object: 1593
Thumb-Bolt Herinneringsvoorwerp -- Plaquette Thumb-Bolt; Aviolanda-Dornier Licensie type-wal D 6; Papendrecht D6 (“Aviolanda”-Wal no. 1) Hoewel de D6 in feite de eerste door “Aviolanda” afgeleverde Dornier Wal is, kan niet van een licentieproduct worden gesproken. Ten einde de aanloop in de licentieproductie in Papendrecht te versnellen, sloot “Aviolanda” op 10 februari 1927 een overeenkomst met de Costruzioni Meccaniche Aeronautiche S.A. te Marina di Pisa af inzake de levering van een compleet vliegtuig in onderdelen. De onderdelen werden na aflevering in Papendrecht samengebouwd, waarna tevens de nieuw gespecificeerde Lorraine Dietrich motoren door “Aviolanda” werden geïnstalleerd. Om deze reden ontving de D6 het C.M.A.S.A.-werknummer 74, terwijl de vliegboot tevens het (onofficiële) “Aviolanda”- constructienummer 1 kreeg toebedeeld. Pas op 27 september 1927 kon Dornierfabrieksvlieger Richard Wagner de eerste vlucht maken. Daarna werden nabij marinevliegkamp De Mok op Texel de eerste serie zeewaardigheidsproeven uitgevoerd. In november 1927 werd dit eerste “Aviolanda”- product nog door officier-vlieger der 2e klasse M.F. Elkerbout beproefd. De verschepingsdatum naar Oost-Indië is helaas niet bekend. Na de assemblage op Morokrembangan werd de eerste type Wal uitgebreid beproefd. Tijdens één van de laatste proefvluchten, welke onder leiding van officier- vlieger der 2e klasse J.A.C. Broesder en officier marinestoomvaartdienst der 2e klasse J.N. Kramer vanaf Morokrembangan werden gehouden, sloeg het toestel op 24 april 1928 om totnogtoe niet verklaarde redenen op het water te pletter. Hierbij werd de inlandse matroos-vliegtuigmaker Soeparto op slag gedood. Korporaal-vliegtuigmaker (M) J. Smit raakte in het toestel beklemd en verdronk, terwijl officier marinestoomvaartdienst der 1e klasse K.W. van der Veen zwaar gewond te water raakte en door zijn collega officier marinestoomvaartdienst der 2e klasse J.N. Kramer ternauwernood gered kon worden. Officiervlieger Broesder was vrijwel ongedeerd, maar Chef Technisch dienst Kramer kreeg enige lichte verwondingen. Officier marinestoomvaartdienst der 1e klasse van der Veen overleed in de nacht van 30 april op 1 mei daaropvolgend aan de bekomen verwondingen. De D6 was totaal vernield. Het wrak werd met de drijvende bok gelicht en aan de kant van marinevliegkamp Morokrembangan voor verder onderzoek gezet. Het wrak werd daarna gesloopt. Als herinnerring werd deze registratieplaat bewaard gebleven maar wist al die tijd verstopt te blijven totdat het in 2025 opdook in het Bezoekers Centrum van de Stichting Historie Vliegveld Valkenburg. Deze unieke plaat zal binnenkort te zien zijn in de Traditiekamer Marineluchtvaartdienst op het Maritiem Vliegkamp De Kooy. Foto Diederik Wurtz Metaal; 14 cm rond x 2cm; |
6. |
![]() |
Object: 1594
Motorgondel met propeller Herinneringsvoorwerp -- Trofee Afscheidscadeau in de vorm van een motorgondel met propeller en ingebouwd magnetisch kompas op houten voet. Op de voet een messing plaatje met opschrift: CSQ 321 - EO MVKB 6 JUL 57_ 8 AUG 60 Hout; Metaal; 18 x 22 x 24 cm; |
7. |
![]() |
Object: 1595
Achterstuk onder vleugel afkomstig van een Fokker C-VII-w Luchtvaartuigen MLD -- Drijvervliegtuig [Fokker] De Fokker C-VII-w is verongelukt bij Schellingoude Hout; 2.85x0.80cm; |
8. |
![]() |
Object: 1596
Bouwmodel van een Lynx SH-14D 268 Model -- Vliegtuigmodel [G. Sterken] Schaal model (schaal 1 op 32) van een Lynx SH-14D 268 Kunststof; 50 x 16 x 16 cm; |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 21 mei 2025